קורס מדיטציה אונליין – מנוחה דיגיטלית

מדיטציה היא אחד התרגולים העתיקים ויעלים ביותר של האנושות, למעשה ישנן עדויות לתרגול של מדיטציה מהמאה ה-15 לפני הספירה באיזור הודו-סין. אז איך מנהג כה עתיק יכול לתרום לאינדיבידואל במאה ה-21? בקלות, מחקרים מצביעים על ירידה ברמות הלחץ והחרדה אצל המתרגלים. בנוסף, למדיטציה כוח לשנות את המבנה הנורולגי שלנו ולאפשר לנו לעבוד בצורה יעילה יותר. 

 

קצת היסטוריה

כמו שהוזכר, העדויות הראשונות של מדיטציה הן מהמאה ה-15 לפני הספירה. כאשר חלקן מקורן בהודו וחלקן בסין. אולם, לאורך ההיסטוריה תרבויות רבות אימצו את המדיטציה אליהן בדרך כלל בהקשרים דתיים. כולל יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרואידים ועוד עמים פגאניים רבים. אולם, לכל אחת מן הדתות היה רעיון מעט שונה בנוגע לצורך, הדרך והמטרה של המדיטציה, אך הנחת הבסיס נותרה זהה – חיבור עצמי. בשנות ה-70 החלה תנועת "ילדי הפרחים" בארצות הברית שהביאה איתה צריכה של סמים פסיכדליים כמו LSD, פטריות פסילוסיבין ועוד. אלו, תרמו להתעניינות מדעית בעולם המטה-פיזי, ואיתה התעניינות של מדענים רבים לחקר של סמים פסיכדליים ומדיטציה. 

 

המדע שמאחורי מדיטציה

המוח

מוחנו הוא איבר נפלא ומסתורי ביותר. עשוי מיליוני נוירונים הקשורים אחד לשני, כאשר אנו "חושבים" הפעולה המתבצעת הלכה למעשה היא אות חשמלי העובר ברשתות הנורונים הללו. אמנם, ה"חיבור" בין התודעה שלנו לרשת הנורונים עדיין לא ברור. אך, ישנם מדענים ופילוסופים רבים הגורסים כי למעשה אין לנו "רצון חופשי". שכן, כל פעולה ומחשבה שלנו נוצרת כתוצאה מגנים, זכרונות וקלט שגורם לנורונים מסויים "לירות" וכך נוצרת תגובת שרשרת אותה אנו מפרשים בתור מחשבה. המחשבה הזו מתרגמת לסדרת פעולות אותה הגוף עושה כמו – הפרשה של הורמונים מסויימים, שינוי בקצב הלב ועוד. 

איך זה קשור למדיטציה

כפי שנראה בהמשך, תרגול של מדיטציה מאפשר לנו "לנהל" בצורה טובה יותר את המחשבות שלנו. עצם העובדה שאנו חושבים מחשבה או מרגישים תחושה מסויימת לא בהכרח אומר שאנו ננהג לפיה. בנוסף, הניסוי המצוטט ביותר הוא ניסוי של שני חוקרי מוח, אלא כינסו מסטרים במדיטציה ונתנו להם לתרגל תחת מעקב ב-MRI וב- fMRI. התוצאות הראו שהמסטרים מסוגלים להמצא במצב הנקרא "פלואו"(מיקוד גבוהה) לפרקי זמן ארוכים יותר מהאדם הממוצא.  בנוסף נמצא כי מיינדפולנס סייע להפחתת לחצים ולשיפור הבריאות בצורה משמעותית בקרב האוכלוסיה.

 

מדיטציה חשובה מאוד בקרב עובדי הייטק
מדיטציה חשובה מאוד בקרב עובדי הייטק

 

חיבור עצמי

אמנם, ישנם המחלקים את המדיטציה לשלושה גורמים עקריים והם- מדיטציית "הבנה עצמית", מדיטציית "אהבה" ומדיטציית "אגו"(באופן רחב מאוד). כאשר בסיס המדיטציה היא קשב פנימי עמוק. מה זה אומר? בדרך כלל תרגול מדיטציה ראשוני כולל ניסיון להרגיש את הנשימות של האינדיבידואל בצורה חדה וברורה. זאת, על-מנת לפתח את יכולת הקשב הפנימי של המתרגל. לרוב, למתרגלים מתחילים קשה לעקוב אחרי הנשימה ליותר ממספר שניות, שכן מוחנו מוצף במחשבות וגופנו מוצף בתחושות. אולם, כלל שמתרגלים יותר נעשה קל יותר לשים לב לתחושות המקיפות אותנו. תרגול מדטציית אהבה (מטא) דורשת יכולת קשב עמוקה, אך במהלך מדיטציה מסוג זה תאחלו לאדם מסויים את כל האושר שבעולם, בתמורה גם אתם תתחילו לחוש את האושר של אותו אדם. 

 

למה שנרצה להקשיב לעולם הפנימי שלנו

כמו שכל מתרגל מדיטציה יכול להעיד, במוח שלנו תמיד ישנה סערה של מחשבות. הן עולות אחת על השנייה מגיעות משום מקום ונעלמות ברגע, הן יכולות להשפיע עלינו במשך זמן ארוך או קצר ועוד. היכולת לשים לב למחשבות שלנו כשהן עולות בניגוד ללפעול על בסיסן הוא מרכיב חשוב בהורדת הלחץ ושיפור המצב הנפשי של אלא המתרגלים מדיטציה. גם אם אתם לא מתרגלים מדיטציה, נסו בפעם הבאה שאתם מרגישים רגש חזק, לשים לב לרגש הזה, מה הוא גורם לכם להרגיש, איפה אתם מרגישים אותו, ושימו לב לתחושה שלכם לאחר שניסיתם לבחון אותו מקרוב.

אם כן, הרווח הראשוני והקל ביותר הוא היכולת "לנהל" את המחשבות והתחושות שלנו בצורה טובה יותר. לא עוד נעשה עצבניים מנסיעה בכביש או כי אמרו לנו משהו לא נעים, בעזרת תשומת לב אמיתית תוכלו להרגיש, להתעלם ולנצח כל מחשבה או תחושה שסובבת אתכם. 

מתרגלים מנוסים

מעבר לשיפור במצב הנפשי, למדיטציה היכולת לשנות את התפיסה שלכם בנוגע לעצמכם ולסובבים אתכם. אלו המשקיעים זמן רב במדיטציה יכולים להגיע חוויות מרתקות כמו שחרור אגו ועוד. אך, חוויות אלו הן לא מטרות במדיטציה, מעשה מאסטרים רבים סולדים מהרעיון שיש לעשות מדיטציה כדי להרוויח משהו, כי למעשה מדיטציה היא דרך להפסיק לעשות דברים!.

 

היכן ניתן לעשות קורס מדיטציה אונליין

קיימות מספר אפשרויות לעשות קורסי מדיטציה. ניתן להוריד אפליקציות כמו – Headspace ו-Waking up וכן ניתן להעזר באתר סטרונגר אשר מציע קורס מוקלט של מדיטציה עם הדרכות ושיעורים. בהן תקבלו שיעורים, תבצעו מדיטציות מודרכות ועוד, כאשר לרוב חלקו הראשון של הקורס הוא חינאמי וחלקו האחר בתשלום. דרך זו היא דרך פשוטה וקלה לתחילת חייכם כמתרגלים. אולם, היא קשה יותר לעקביות ולכן יכולה להיות בעייתית ופחות יעילה לחלק מכם. במידה ואתם אלו שמעדיפים תמיכה אישית מומלץ להירשם לקורסי מדיטציה כמו קורס מיינפולנס , שם תוכלו לעבוד עם מדריך צמוד וקבוצה תומכת להצלחה מובטחת. 

 

לא הפתרון להכל

מדיטציה היא דרך נהדרת להכיר את עצמכם בצורה האינטימית ביותר. בנוסף, היא מאפשרת הורדה ברמות הלחץ והחרדה ועוד. אך, שימו לב כי מדיטציה היא לא פתרון קסם, שכן ישנן בעיות רבות עליהן מדיטציה לא יכולה לענות או לשפר, ובנוסף לא כל המחקרים בנושא עומדים תחת בחינה מדוקדת. אולם, לתרגול מדיטציה כמעט רק השלכות חיוביות בכל פן של החיים שלכם. אז למה אתם מחכים? תתחילו להקשיב לעצמם!.

 

אולי תאהבו גם את:

טלפון כשר
מה הופך טלפון לכשר?

רבים מבני החברה החרדית רואים בעיסוק הטכנולוגי שלא לצרכי עבודה, פעילות הנושאת בחובה סיכון רב לפגיעה בערכים, חשיפה לתכנים הנוגדים את ההלכה היהודית וחשש להתמכרות.

קרא עוד »
מסכי מגע נקיים
איך מנקים מסכי טאצ'

כולנו משתמשים במסך טאצ' בכל יום בחיינו ולעיתים קרובות אף ביותר ממסך אחד בעל תכונה זאת. מסך זה מתאפיין בכך שאנחנו נוגעים בו כל היום,

קרא עוד »